Akupunkturuddannelsen
Beskrivelse af akupunkturuddannelsen
Akupunkturuddannelse - 150 timer (6 ECTS)
Indhold
- 9 dage (3x3 dage)
- Superviseret færdighedspraktik
- 10 patientforløb
- Eksamen
- Samlet omfang på 150 timer
Uddannelsen giver deltageren færdigheder i at anvende akupunktur på etisk, rutineret og kompetent vis. Der er fokus på diagnostik og behandling af hyppigt forekommende smertetilstande og sygdomme. Kurserne 1-3 skal tages i kronologisk rækkefølge.
NB - På akupunkturuddannelsen lærer du at behandle uden risiko for punkterede lunger eller andre skader, da der ikke stikkes lungenært eller tæt på vitale organer.
MedAc-uddannelse (+4 ECTS)
Indhold
- 100 konfrontationstimer via deltagelse på specialedage eller repetitionskurser
- Akupunkturuddannelsen på 150 timer og MedAc-forløbet på 100 timer udgør de 250 timer/10 ECTS point

- I det samlede uddannelsesforløb indgår 50 timers individuel supervision
MedAc-uddannelsen sigter mod kontinuerlig og målrettet klinisk kompetenceudvikling. Implicit sker der en progression, så akupunktur på kyndig vis kan anvendes i forbindelse med komplekse kliniske problemstillinger. Deltagelse på MedAc-forløbet kræver at akupunkturuddannelsen på 150 timer er gennemført.
Læringsmål
Teoretisk viden - kursisten opnår viden om:
- akupunkturteori med udgangspunkt i medicinsk diagnostik, patologi og fysiologi
- smerteteori og klinisk smertediagnostik
- nonfarmakologisk og farmakologisk smertebehandling
- klinisk triage, diagnostik og differentialdiagnostik
- den biopsykosociale interaktionsmodel
- indikationer og kontraindikationer for anvendelse af akupunktur, dry-needling og intramuskulær stimulation (IMS)
- patientundervisning og patientinddragelse
- etik, ræsonnering og klinisk beslutningstagning
- hygiejneregler og patientsikkerhed
- forebyggelse, erkendelse og håndtering af skader i forbindelse med nåleakupunktur
- ABCDE-førstehjælpsprincipper
- akupunkturmetodik, dry-needling, punktlære og elektroakupunktur
- præsentation af alternative behandlingsformer
- principper for evidensbaseret praksis
- kliniske screenings- og målemetoder
- klinisk kvalitetssikring (jvf DDKM for fysioterapipraksis)
Kliniske færdigheder - kursisten kan:
- forstå og forklare det teoretiske rationale bag medicinsk akupunktur og dry-needling
- på kritisk vis vurdere om behandling med nåleakupunktur er relevant for den enkelte patient
- analysere og planlægge behandlingsstrategier for patienter med smerter og funktionstab
- på sikker, kompetent og kyndig vis udføre behandling med akupunkturnåle
- monitorere og kvalitetssikre egen klinisk praksis
- forebygge, erkende og håndtere skader i forbindelse med akupunktur
Kliniske kompetencer - kursisten kan:
- kritisk evaluere, diskutere og vurdere anvendelsen af nåleakupunktur i klinisk praksis
- vurdere og overføre viden fra akupunkturrelateret forskning og sundhedsvidenskabelige fag til klinisk praksis
- individualisere og tilpasse nåleakupunktur til den enkelte patient
Organisering og form
- Læringsprogressionen tager udgangspunkt i progressiv læring - fra det grundliggende niveau til avanceret niveau
- I læringsprocesserne er der fokus på integration og kombination af teoretisk forståelse og praktiske færdigheder
- Undervisningen indbefatter principper for kollegial systemisk supervision, hvor der tænkes i helheder, relationer og sammenhænge
- Kurserne er diaglogbaserede seminarer med teoretiske oplæg, klinisk ræsonnering og praktisk træning
- Fysioterapeuten må kun behandle punkter og anatomiske regioner, som der er modtaget undervisning i
- Kursisten skal være villig til at blive behandlet med nåle, som er en væsentlig del af de praktiske øvelser
- Kursisten skal følge hygiejne- og sikkerhedsregler, hvilket er en betingelse for deltagelse på kurserne
- Er der omstændigheder (graviditet, sygdom etc.), der har indflydelse på graden af deltagelse, skal der informeres om dette ved kursustilmelding
- Uddannelsesforløbet forudsætter, at kursisten bruger tid på litteraturforberedelse, journalføring og patientbehandlinger
- Opnåelse af kursusbeviser er betinget af tilstedeværelse og aktiv deltagelse på alle undervisningsdage.
NB - max 8 timers samlet fravær på kurserne 1-3 - Deltagelse på specialedage eller repetitionskurser fordrer gennemført gennemført akupunkturuddannelse på 150 timer
- Undervisningen varetages af godkendte kliniske specialister
Fokusomåde for de enkelte kurser
- Kursus 1 har fokus på diagnoser og smerter relateret til ekstremiteterne
- Kursus 2 har fokus på diagnoser og smerter relateret til columna, bækken og ekstremiteter
- Kursus 3 har fokus på komplekse smertetilstande og hovedpinesygdomme
- Specialekurser har fokus på forskellige specialerelaterede emner
Tidsramme for gennemførelse af uddannelsen (ændret - maj 2019)
- Akupunkturuddannelsen på 150 timer skal gennemføres inden for maks tre år
- Kurser taget for mere end tre år siden tæller ikke med i de kurser som skal udgøre uddannelsesforløbet på 150 timer, men disse kurser kan indgå i MedAc-forløbet på de 100 timer
Eksamen (opdatering - maj 2019)
- Teoretisk prøve (multiple choice), hvor der er fokus på patientsikkerhed og retningslinjer
- Demonstration af praktisk nåleakupunktur
- Der skal fremvises/dokumenteres 10 journaliserede patientforløb
- Fysioterapeuter der har gennemført forløbet på enten 150 eller 250 timer er registreret i behandlernetværket
Eksamen kan tages på to måder (ændret - maj 2019)
- Der afholdes eksamen i forbindelse med kursus 3
- Dem som ikke har taget (eller bestået) eksamen ifm kursus 3 skal tilmelde sig en eksamen
- Eksamen afholdt særskilt fra kursus 3 vil omfatte et honorar
- Eksamen bedømmes bestået eller ikke-bestået ud fra en samlet vurdering
- I MedAc-forløbet er der ikke eksamen, men praktiske prøver som skal bestås
Ovenstående tekst er opdateret den 4. juni 2022